Nadszedł czas smarowania pasa

OGÓLNA KONSERWACJA BIEŻNI
Teraz, gdy bieżnia jest zainstalowana i gotowa do użycia chcemy podzielić się z Tobą kilkoma informacjami na temat konserwacji bieżni w najbliższym czasie, jak również podczas użytkowania przez następne lata.

POZIOMOWANIE BIEŻNI
Po ustawieniu bieżni należy ją wypoziomować nóżkami regulującymi, które znajdują się od spodu podstawy bieżni (4 regulowane nóżki). Regulacji dokonuje się poprzez obracanie nóżki albo w prawo lub w lewo w zależności od tego, czy bieżnia wymaga podniesienia, czy też obniżenia. Urządzenie powinno stać na równej powierzchni.

NAPINANIE I WYŚRODKOWANIE PASA BIEGOWEGO
Pomimo, że napięcie i wyśrodkowanie pasa bieżni jest ustawione fabrycznie to z upływem czasu z powodu normalnego zużycia materiału napięcie pasa może nieco się zmniejszyć. Sam pas może się także delikatnie przesunąć. Użyj poniższej procedury, aby w razie potrzeby regulować pas.

Napinanie pasa biegowego
Napinanie pasa jest wymagane tylko wtedy, gdy podczas biegania masz wrażenie, że pas bieżni się ślizga (w momencie naciskania go nogami). W tylnej części bieżni znajdują się małe otwory. Wewnątrz nich umieszczone są śruby regulacyjne po obu stronach bieżni. Za pomocą klucza ampulowego możesz dokonać korekty napięcia pasa. Obie śruby należy wkręcić zgodnie z ruchem wskazówek zegara o 1/4 obrotu. Następnie należy sprawdzić czy uzyskało się żądany efekt. Jeżeli nie, czynność tą należy powtórzyć. Upewnij się, że obie śruby wkręciłeś o tyle samo. Sprawdź czy pas po napinaniu będzie na środku powierzchni biegowej. Nigdy nie napinaj maksymalnie pasa, gdyż może to doprowadzić do jego uszkodzenia.

UWAGA! Nigdy nie przekręcaj na raz śrub więcej niż o 1/4 obrotu.

Wyśrodkowanie pasa biegowego
Chociaż pas bieżni i jego elementy współpracujące skonstruowane są tak, by pas znajdował się na samym środku powierzchni biegowej, to ze względu na różne style biegu i chodu użytkowników może się on nieznacznie przesuwać.

Jest to normalną sprawą podczas użytkowania i dopóki pas nie ociera o listwy boczne nie masz się o co martwić. Jeżeli pas zszedł na prawo, bądź lewo tak, że ociera o relingi musisz wykonać korektę ustawień tylnego wałka. Ma to na celu wyśrodkowanie pasa biegowego.

Jeżeli dla przykładu pas ociera o prawą stronę bieżni wkręć śrubę regulacyjną z prawej strony bieżni kluczem ampulowym o 1/4 obrotu. Zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Ustaw prędkość bieżni na 5 km/h, by szybciej zauważyć efekt korekty pasa. Analogicznie jeżeli pas
bieżni schodzi na lewą stronę, regulujemy wkręcając lewą śrubę regulacyjną o 1/4 obrotu.

Jeżeli pas tylko nieznacznie poruszy się w żądaną stronę, czynność tą należy powtórzyć.

UWAGA! Zobacz poniższy rysunek. Dostosuj pas tak, aby znajdował się pomiędzy liniami na pokrywie silnika.

UWAGI DOTYCZĄCE PASÓW BIEGOWYCH LEPTOS SERII TM
Masz wysokiej jakości pas na Twojej bieżni. Pas jest łączony za pomocą zgrzewu i co za tym idzie na początku użytkowania bieżni możesz słyszeć charakterystyczny odgłos. Pojawia się on dwukrotnie na pełen obrót pasa biegowego. Wiąże się to z tym, że zgrzew przechodzi przez rolkę przednią i tylną. Z czasem odgłos ten powinien ustąpić. Pamiętaj także, że pas który znajduje się na Twojej nowej bieżni był w pudełku w statycznej pozycji przez jakiś czas. Podczas Twoich pierwszych treningów pas się „ułoży”. Po kilku godzinach użytkowania bieżni sprawdź napięcie pasa oraz jego wyśrodkowanie.

PYŁ Z PASA, WŁÓKNA DYWANU, WŁOSY I INNE SMAKOŁYKI
Pojawienie się pyłu z nowego pasa jest normalne. Jeśli widzisz czarny kurz z tyłu bieżni na podłodze to wystarczy, że go tylko przetrzesz. Brud, kurz, włosy i inne drobne cząstki mogą częściowo blokować przepływ powietrza w okolicach bieżni. Należy regularnie odkurzać obszar wokół bieżni, aby zminimalizować jego negatywny wpływ na bieżnię.

Blat bieżni ma niski współczynnik tarcia i zapewnia gładkie prowadzenie pasa po swojej powierzchni. Jednak małe cząstki, które odkurzasz dookoła bieżni mogą kumulować się w przestrzeni pomiędzy pasem a blatem biegowym. Utrzymuj ten obszar czysty. Najlepiej użyj do tego suchej, miękkiej szmatki. Możesz ją przeciągnąć pod pasem biegowym i przesuwając go oburącz wzdłuż powierzchni biegowej usunąć nieczystości. Zawsze odłącz zasilanie od bieżni przed wykonywaniem czynności konserwacyjnych.

Utrzymując pas i blat w czystości zachowujesz ich niski, pierwotny współczynnik tarcia. Dzięki temu znacząco przedłużasz żywotność silnika napędowego, pasa, blatu i elementów elektronicznych. Niezastosowanie się do tych zaleceń może spowodować utratę gwarancji.

SMAROWANIE PASA
Bieżnia wyposażona jest w blat biegowy o niskim współczynniku tarcia, który zmniejsza siłę pracy silnika bieżni. Z czasem między blatem a pasem z powodu normalnego zużycia będzie wzrastało tarcie. Proces ten będzie postępował i zmusi silnik Twojej bieżni do cięższej pracy. Jest to prawda dla każdego urządzenia mechanicznego z napędem silnikowym. Utrzymywanie tarcia na minimalnym poziomie znacząco wydłuża żywotność urządzenia. Dodatkowo dłuższe niekorzystanie z bieżni może prowadzić do wyschnięcia blatu bieżni. Konieczne jest okresowe smarowanie bieżni specjalnym smarem silikonowym (zalecane stosowanie smaru typu R).

Bieżnie Leptos serii TM są wyposażone w sygnalizator smarowania na pulpicie nawigacyjnym bieżni, który wskazuje że konieczne jest okresowe smarowanie pasa. Jest on ustawiony aby wyświetlał się po przebiegnięciu 200 km lub 125 mil. Jeżeli zobaczysz ikonę smarowania, przejdź do instrukcji smarowania i nasmaruj swój pas!
Poniżej przedstawiamy instrukcję smarowania blatu oraz pasa bieżnego. Proszę upewnij się, że zasilanie elektryczne zostało odłączone przed wykonaniem czynności konserwujących.

SMAROWANIE PASA I BLATU
Krok 1: Wyczyść obszar pomiędzy blatem a pasem biegowym wg wytycznych ze strony 34.

Krok 2: Znajdź butelkę ze smarem silikonowym, którą otrzymałeś z bieżnią. Unieś pas nad blat po lewej stronie bieżni najwyżej jak jesteś w stanie. Skieruj dyszę silikonową pod pas i nanieś niewielką ilość smaru na środku powierzchni biegowej, następnie przesuwaj rękę z butelką w dół bieżni cały czas ją naciskając. Celem smarowania jest zmniejszenie tarcia w miejscu, gdzie pas styka się z blatem podczas treningu. Powtórz ten proces z prawej strony blatu.

Krok 3: Włącz zasilanie bieżni i pochodź na niej na niskiej prędkości przez około 5 minut, aby rozprowadzić lubrykant.

Krok 4: Zresetuj ikonę LUBE tak jak opisano na stronie 36.

Więcej odpowiedniego smaru silikonowego możesz zamówić na stronie www.bieznie.com.pl

RESETOWANIE WSKAŹNIKA SMAROWANIA
Twoja bieżnia posiada wskaźnik smarowania zlokalizowany po lewej stronie wyświetlacza LCD. Fabrycznie ustawiliśmy go na 200 km (125 mil) dystansu. Tzn. że za każdym razem po przebiegnięciu tego dystansu wskaźnik smarowania wyświetli się na ekranie. Jeżeli tak się stanie, nasmaruj pas.

Gdy fizyczne wyczyszczenie i smarowanie dobiegło końca, możesz zresetować wskaźnik.

Krok 1: Naciśnij ENTER podczas stanu bezczynności bieżni. Słowo LUBE pokaże Ci się w Segmencie Wiadomości na wyświetlaczu LCD.

Krok 2: Wciśnij przycisk INCLINE + aby zresetować do 200 km (125 mil).

Krok 3: Przyciśnij ENTER i wskaźnik smarowania zniknie, a bieżnia wróci do stanu bezczynności.

Uwaga! 200 km dystansu jest ustawieniem fabrycznym. Zawsze możesz nasmarować pas wcześniej, jeżeli stwierdzisz, że tego wymaga. Zalecamy od czasu do czasu sprawdzić poziom nasmarowania powierzchni między pasem, a blatem bieżni. PAMIĘTAJ! SMAROWANIE JEST WARUNKIEM KONIECZNYM,
ABY ZACHOWAĆ GWARANCJĘ NA BIEŻNIĘ.

składana bieżnia domowa